В Україні почалося реформування екстреної медицини: що чекає українців?

09 серпня, 19:00
В Україні почалося реформування екстреної медицини: що чекає українців? - фото 1

Оновити автівки «швидкої», збільшити зарплатню медперсоналу та зробити замість двох категорій викликів — чотири. Усе це пропонує МОЗ.

31 липня Міністр охорони здоров'я Максим Степанов виклав у мережу можливі зміни в екстреній медицині. Він вважає, що проблеми цієї галузі накопичувалися від початку Незалежності. Тому найближчі три роки її реформуватимуть. Як це вплине на роботу «швидкої» і нас, як пацієнтів?

Старі автівки, брак грошей та напади на лікарів. За даними МОЗ - це одні з основних проблем екстреної медицини. А ще - непрофільні виклики, до вісімдесяти відсотків. Їх також називають хибними або нетерміновими. Коли пацієнту, скажімо, треба просто виміряти тиск. Або людина напідпитку, і допомога лікаря їй взагалі не потрібна. Частину цих проблем міністерство пропонує вирішити завдяки новій системі, у найближчі три роки.

«Ми почали цю ситуацію виправляти, і щодо підвищення заробітної плати, і нами було підняте фінансування екстреної медичної допомоги на 40%», - говорить міністр охорони здоров’я Максим Степанов.

Серед пріоритетів на цей рік — підняти зарплату працівникам екстреної медичної допомоги майже у 2 з половиною рази. За даними міністерства, наразі вони отримують 200 доларів. Це менше ніж у сусідів — Білорусі (339$), Румунії (650$) та Польщі (1500$). Найвищий показник у США — 14 із половиною тисяч доларів.

«Ми хочемо, щоб наша робота стала кращою, хочемо нові автомобілі, хочемо прибавку до заробітної плати, по оснащенню - у нас достатньо оснащення. Хочеться щоб виклики були профільні, хочеться надавати дійсно екстрену медичну допомогу», - говорить лікарка медицини невідкладних станів Юлія Макарова.

Серед цьогорічних змін — зменшити час прибуття «швидкої» та закупити 400-та нових машин. 40 із них сподіваються отримати в нашому обласному центрі екстреної медичної допомоги.

«Припустимо, якщо додадуться машини, то звісно це поліпшить роботу, тому що буде більше обслуговуватися викликів. Тобто збільшиться швидкість обслуговування. Це полегшить роботу диспетчерам напрямків», - каже фельдшерка-диспетчерка Юлія Чубар.

Наразі звернення поділяють на екстрені та не екстрені. Натомість нова система від МОЗу передбачає чотири категорії: критичні, екстрені, невідкладні та непрофільні. Їх визначатиме диспетчер під час розмови з пацієнтом, який викликає швидку.

На першому місці — критичні випадки: аварії, порушення вагітності або пологи, стихійні лиха та масові отруєння. А ось серцевий напад, інфаркт, інсульт — екстрені. Серед невідкладних — підвищена температура та болі у тілі. Останній непрофільні — погане самопочуття, без конкретних симптомів. Завдяки новим категоріям, лікарям буде легше розуміти, кому їхня допомога потрібна в першу чергу. Відповідно, зменшиться час приїзду до пацієнтів у критичному стані.

«Викликів, які не рятують життя у нас більше половини. А в інших країнах ці виклики, які не потрібно рятувати життя, вони платні, вони покриваються страховкою. Скажімо, у США якщо виклик не закінчився госпіталізацією — то він вартує понад тисячу доларів. А у нас викликів, які закінчуються госпіталізацією — 30-35%», - говорить директор обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Радій Шевченко.

Протягом наступних двох років у планах МОЗ — захистити медперсонал від нападів, відмовитися від паперових записів, докупити тисячу чотириста автомобілів та підвищити кваліфікацію лікарів екстреної допомоги. А у 2023-му — розпочати системне навчання медиків.

Цього року на потреби екстреної медичної допомоги з бюджету країни виділили понад 7 мільярдів гривень. За даними МОЗ, це катастрофічно низьке фінансування. Наступного року його хочуть підвищити до 17 з половиною мільярдів.

Поділитися: