В Україні охочих здати кров у рази менше, ніж у Європі: чому так трапилось?

В Україні охочих здати кров у рази менше, ніж у Європі: чому так трапилось? - фото 1

Врятувати життя без них не можуть навіть найдосвідченіші лікарі та найсучасніше обладнання. Їхня допомога — часто остання нитка надії, за яку чіпляються хворі. Людей, які погоджуються на кроводачу, називають червоними янголами. Та в нашій країні таких охочих дуже мало.

Для розуміння, німці на 1 тисячу населення мають до 30 донорів. Українці ж 5–6. Журналісти 34 телеканалу поспілкувалися з гематологами та дізналися чому у нас такі низькі показники.

Для того, щоб здати кров потрібен паспорт та ІНН. Потім треба заповнити документи, заяву і повідомлення.

Напередодні процедури не можна їсти жирного, потрібно добре спати і пити достатньо води.

Аби здати кров, треба, щоб не було виразкової, сечокам'яної, жовчнокам'яної хвороб, цукрового діабету, онкології, захворювання серцево-судинної системи.

Перед забором також треба здати два аналізи: на гемоглобін і цукор та на віруси й інфекції.

«Якщо гемоглобін низький, то такі донори відсторонюються від кроводачі», — пояснила завідувачка лабораторного відділу Анна Тойман.

Кров із цього ж забору йде на визначення групи та резус-фактора.

Та перш ніж почати процедуру — в донора знову беруть кров: для перевірки на гепатит, сифіліс і СНІД.

Регулярна кроводача — найкраща профілактика всіх так званих “хвороб накопичення”. А саме атеросклерозу, подагри та ожиріння. Крім того, оновлюючи кров, ви позбавляєтеся шлаків і токсинів, поліпшуєте роботу шлунка, підшлункової залози та печінки. Але знати міру треба обов'язково, бо кров можна здавати кожні два місяці. Плазму — один раз за два тижні. Тромбоцити також раз у два тижні.

Остання відрізняється тим, що кров після процедури повертається до організму донора.

«Кров береться у донора — вона одразу поступає на центрефугу і відбувається розділення на тромбоцити та еритроцити з плазмою, які повертаються донору. За одну процедуру обробляється від двох до трьох літрів крові», — пояснила трансфузіологиня Наталія Гуристримба.

Процедура забору клітин крові триває до шістдесяти хвилин. Натомість зі здаванням самої крові — складніше. Одних аналізів тут мало. На етапі забору рідину очищують від лейкоцитів. Бо саме в них розвивається той самий “молодий” ВІЛ, який на ранніх стадіях не виявляється в дослідженнях.

Проводиться процедура ця за допомогою спеціальних одноразових контейнерів. До одного контейнера потрапляють лейкоцити, які потім утилізують, а до іншого — сама кров.

Тож як тільки кров пройде всі перевірки і буде готовою до застосування — її за потреби почнуть розподіляти по реанімаціях.

Зокрема, у відділенні політравми "Мечникова" кров — ключовий помічник у порятунку життя. Усі пацієнти тут після аварій, суїцидів та нещасних випадків.

Загалом щороку через реанімацію політравми проходить до трьохсот пацієнтів. 80 % із них потребують донорської крові.

«За статистикою в розвинених країнах Європи, на 1000 наявного населення припадає 30–31 донор. У нашій країні — це набагато менше, хоча потреби в препаратах крові, як і в Європі, так і в усьому світі, у нас приблизно однакові. Тому в нас завжди відчувається дефіцит крові», — пояснив завідувач відділення анестезіології ОКЛ ім. І. Мечникова.

Про це свідчить і звичайна арифметика. У банк крові щодня звертається до 70 донорів. У них у середньому беруть до чотирьохсот п’ятдесяти мілілітрів. За рік центр збирає понад 11 тисяч літрів крові. Для розуміння, лише реанімації політравми Мечникова із року в рік потрібно до 3 тисяч літрів.

А відділень інтенсивної терапії тільки у Дніпрі — з десяток. Тому лікарням часто допомагають і обласні станції переливання у Кривому Розі, Кам’янському й Нікополі. Та попри те, донорської крові ледь вистачає, кажуть медики. Одна з основних причин — ментальність людей.

Потенційні донори не довіряють лікарям, сумніваються у справності й надійності техніки. А головне — бояться заразитися. Саме тому, аби заохотити людей, в Україні за донацію крові почали навіть платити та давати два законні вихідні дні.

Реклама

Реклама